Candidate Experience

Terminem Candidate Experience (CX) określa się ogół wrażeń kandydata z udziału w procesie rekrutacji. Na te wrażenia składa się wiele czynników, nie tylko pytania, jakie zadaje rekruter.

Wrażenia kandydata z procesu rekrutacji są ważne. Mają wpływ nie tylko na to, czy podejmie on pracę w Twojej firmie, ale też co opowie rodzinie i znajomym, napisze w sieci, a nawet na to, czy skorzysta z usług / produktów Twojej firmy i czy je komuś poleci … Ci, których nie wybierzemy, pójdą w świat z opinią o nas. Dlatego ważne jest, aby w procesie rekrutacji zadbać o komfort i odczucia kandydata na każdym etapie.

 

Co może wpływać na Candidate Experience?

  • oferta pracy (kompletność, zrozumiałość, forma)
  • przepływ informacji, w tym o etapach procesu rekrutacji i statusie zgłoszenia
  • czas trwania procesu
  • przebieg rozmowy rekrutacyjnej (w tym atmosfera, przygotowanie i prezencja rekrutera, miejsce prowadzenia rozmowy)
  • zgodność proponowanych warunków z zapisami w ofercie
  • proces zatrudnienia i wdrożenia pracownika

 

W badaniu Candidate Experience Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji 73% pracodawców zadeklarowało, że dba o relacje z kandydatami. 68% kandydatów uznało, że jest…kompletnie na odwrót. W czym problem?

Ośmiu na dziesięciu rekrutowanych ma poczucie, że nikt nie zapoznał się z jego aplikacją przed rozmową kwalifikacyjną. Na liście rekruterskich grzeszków są też: pytania wyrwane z kontekstu, niezwiązane z rekrutacją, okazywanie wyższości, brak kontaktu pomimo deklaracji oddzwonienia, czy brak merytorycznego feedbacku. Aż 77% kandydatów chce wiedzieć, dlaczego nie dostali pracy i jakich kompetencji im zabrakło*.

Candidate experience jest podstawą Twojego employer brandingu. Nie da się budować wizerunku pracodawcy na złych fundamentach.

 

Co ocenia kandydat?

OFERTA PRACY
  • ✓ Czytelna oferta
    ✓ Jasno określone wymagania
    ✓ Przejrzyste warunki
    ✓ Pozbawiona błędów
    ✓ Nie wprowadza w błąd

KOMINUKACJA
  • ✓ Info o otrzymaniu aplikacji
    ✓ Info o statusie aplikacji
    ✓ RODO
    ✓ Podziękowanie za udział
    ✓ Info o zakończeniu procesu

PRZEBIEG ROZMOWY
  • ✓ Znajomość CV Kandydata
    ✓ Pytania adekwatne do oferty
    ✓ Poszanowanie prywatności
    ✓ Informacje o ofercie i firmie
    ✓ Czas na własne pytania

KOMFORT
  • ✓ Punktualność rekrutera
    ✓ Przyjazna atmosfera
    ✓ Gościnność
    ✓ Brak pośpiechu
    ✓ Cicha, czysta przestrzeń

FEEDBACK informacja zwrotna
  • ✓ Info o odrzuceniu aplikacji
    ✓ Powód nieotrzymania pracy

ONBOARDING wdrożenie
  • ✓ Zapoznanie z zespołem
    ✓ Wyznaczenie opiekuna
    ✓ Wyjaśnienie procedur
    ✓ Przedstawienie struktury
    ✓ Szczegółowe obowiązki

Ku przestrodze?

 

mężczyzna teczka formularzRozmowa kwalifikacyjna jest silnym stresorem. Pewnie nie da się jej przeprowadzić w sposób w 100% idealny. Nie warto jednak czynić tego doświadczenia jeszcze trudniejszym. Kandydat, który nie ubiega się o stanowisko kreatywne, z dużym prawdopodobieństwem nie ma ochoty opisywać kształtu łyżki, ani deliberować, co zrobiłby gdyby stał się niewidzialny. W odczuciu wielu kandydatów takie pytania są upokarzające. Nie ma też powodu, aby kandydatom aplikującym na niższe i gorzej płatne stanowiska zadawać takie same pytania jak specjalistom i managerom. (KU PRZESTRODZE – polecamy świetny tekst E. Gietki o absurdzie pisania listów motywacyjnych na stanowiska niższego szczebla). W najłagodniejszym wypadku skutkiem naszych błędów będzie wycofanie się kandydata z procesu. W nieco gorszym – o naszym braku profesjonalizmu przeczytają znajomi na Facebooku, usłyszy rodzina, a na pamiątkę na którymś z forów pojawi się przykry wpis (wpisując w wyszukiwarkę „najgorsza rozmowa rekrutacyjna”, można się przekonać, że Internet łatwo nie wybacza i nie zapomina). Najsmutniejsze jest jednak, kiedy kiepskie Candidate Experience sprawia, że źle potraktowany kandydat już nigdy nie kupi naszego produktu ani usługi. Tracimy wtedy nie tylko kandydata, ale też klienta.

 

 

*źródło: badanie Candidate Experience w Polsce N=1961 eRecruiter

Powrót

Komentarze (2)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.