Wiemy, jak ważne jest dobre pierwsze wrażenie. Nie dziwi więc rosnąca świadomość znaczenia Onboardingu, czyli powitania i wdrożenia pracownika. Niestety kwestii Offboardingu – pożegnania z pracownikiem – nie poświęcamy już tyle uwagi.
Niesłusznie! Offboardingu nie warto też ograniczać tylko do poprawnie przeprowadzonych procedur kadrowych. To, czy rozstajemy się w miłej atmosferze i z klasą, ma ogromny wpływ na to, jak będziemy wspominani. Offboarding jest tak samo ważny zarówno wtedy, kiedy sami zwalniamy podwładnego, jak i wtedy, kiedy on sam podejmuje decyzję o zmianie pracy. Offboarding pomaga nie tylko zredukować frustrację i stres towarzyszący zmianom, ale też daje pracownikowi ważne podsumowanie – elegancką „kropkę nad i”.
Przykładowe elementy procesu Offboardingu:
- okazanie szacunku dla decyzji pracownika (jeśli odchodzi z własnej inicjatywy)
- zaproponowanie programu outplacementowego dla zwalnianego pracownika
- zapewnienie o naszej życzliwości
- rozmowa o obszarach do poprawy
- podsumowanie największych sukcesów
- poinformowanie zespołu o nadchodzącej zmianie
- przedstawienie następcy, umożliwienie przekazania obowiązków
- odebranie narzędzi pracy, kart dostępu
- podziękowanie pracownikowi za współpracę
- krótkie pożegnalne spotkanie
- pożegnalny upominek
Były pracownik może:
- dobrze wypowiadać się o poprzednim pracodawcy,
- wciąż kupować jego produkty, korzystać z jego usług,
- rekomendować markę rodzinie i znajomym,
- rekomendować byłego pracodawcę potencjalnym kandydatom,
- wystawiać pozytywne opinie na forach i w mediach społecznościowych,
- a nawet powrócić w przyszłości do firmy!
Były pracownik może być ambasadorem Twojej marki.
***

O autorze:
Kasia Saj
Specjalista ds. marketingu / Asystent ds. kadr i płac w Human Focus. Na swoim hybrydowym stanowisku łączy kreatywny zmysł z twardym HR. Uwielbia letnie burze, upały, czworonogi i książki.
|
|