EVP – wartości pracodawcy

EVP (z ang. Employee Value Proposition lub Employer Value Proposition) to zestaw unikalnych wartości, które pracodawca oferuje swoim pracownikom. To stałe, uniwersalne atrybuty i wyróżniki, które stanowią o atrakcyjności ofert pracy i przyciągają do firmy najlepsze talenty.

EVP - unikalne wartości pracodawcy | Human FocusEVP to fundament i najważniejsza składowa employer brandingu (wizerunku pracodawcy), który pozwala pracownikom i kandydatom odpowiedzieć na pytania:

  • Dlaczego warto pracować w tej firmie?
  • Czy chcę tu zostać na dłużej?
  • Dlaczego warto się starać?
  • Czy będę rekomendować pracę w tej firmie innym?

Wbrew pozorom pandemia niewiele tu zmieniła. Utalentowani kandydaci nie szukają „po prostu miejsca pracy”. Oni potrzebują „atrakcyjnego miejsca pracy”. Jeśli będą mieli do wyboru dwie propozycje w zbliżonej lokalizacji oferujące zbliżone zarobki, z dużym prawdopodobieństwem to EVP zadecyduje o wyborze konkretnej firmy i zostaniu w niej na dłużej.

Składowe EVP

  • Tożsamość – jaka jest nasza firma, jakie panują w niej zwyczaje i zasady?
    (czy możemy opierać się na wartościach związanych z otwartością i zaufaniem, jeśli w firmie dominują nadzór, kontrola, sztywna hierarchia?)
  • Profil organizacji jaka chce być nasza firma, jaką ma misję i wizję?
    (czy autentyczne będzie kreowanie się na pracodawcę nowoczesnego i postępowego, przy jednoczesnym planie wprowadzenia sformalizowanego dress code?).
  • Wizerunek – jak firma jest postrzegana na zewnątrz i wewnątrz?
    (czy chwalimy się tym, za brak czego jesteśmy krytykowani (np. możliwość rozwoju przy jednoczesnym braku możliwości awansu?).

Czym nie jest EVP?

EVP to wbrew pozorom nie klasyczne benefity (jak karta sportowa), czy oklepane frazesy o „młodym dynamicznym zespole”. EVP to wartości, które są autentyczne, ale też unikalne! Często firmy próbują kreować zestaw unikalnych wartości sztucznie, a efekty są odwrotne do zamierzonych. Nowy pracownik może się wtedy przekonać, że atmosfera swobody i samodzielnego działania z rozmowy rekrutacyjnej gdzieś się ulotniła, zastąpiona przez skostniałą strukturę i sformalizowane procedury (lub na odwrót!). Obraz kreowany przez firmę nie odpowiada wtedy warunkom pracy. Czy na pytanie “czy warto zostać tu dłużej i starać się bardziej” taki pracownik będzie chciał odpowiedzieć twierdząco?

 

Przykłady unikalnych wartości pracodawcy (EVP)

  • Transparentność, tj.wszystkie działania firmy, plany kadrowe, polityka płacowa czy budżet są jawne i przejrzyste dla wszystkich
  • Pozwolenie na kwestionowanie status quo i konfrontację
  • Poszanowanie środowiska naturalnego na każdym etapie produkcji i w każdym aspekcie życia firmy
  • Dbanie o rozwój i ciągłą edukację pracowników wszystkich szczebli
  • Wykorzystywanie wyłącznie lokalnie pozyskiwanych surowców, współpraca wyłącznie z lokalnymi dostawcami, podwykonawcami etc.

Pomyśl, dlaczego jesteś wyjątkowym pracodawcą i co cię wyróżnia!

 

Jak korzystać z EVP?

Twoje unikalne wartości pracodawcy warto komunikować. Na stronie www, w ogłoszeniach, rozmowach kwalifikacyjnych, materiałach reklamowych i nie tylko.

 

EVP - unikalne wartości pracodawcy | Human FocusJak badać EVP?

W ustaleniu EVP (i jego siły!) warto przeprowadzać: exit interviews, badania poziomu satysfakcji i zaangażowania pracowników, badania candidate experience. Pomocne okażą się również badania HR – np. poziomu rotacji, czy średniego czasu zatrudnienia.

Czy każda firma posiada EVP?

Zdania są podzielone! Wg niektórych EVP to domena świadomych firm, aktywnie budujących swoją strategię marketingową i wizerunek pracodawcy. Mnie jednak podoba się cytat z artykułu Anny Mikulskiej opublikowanego na blogu MJCC : „Tak, każdy ma swoje EVP, ale niekoniecznie takie, o jakim marzy. (…) Jeśli więc nie masz pewności, że to, co oferujesz, przyciąga kandydatów, o jakich Ci chodzi, czym prędzej bierz się do pracy”.

 

 

_____________

Czytaj też:

EVP - unikalne wartości pracodawcy | Human Focus

Jesteś tak dobry, jak dobrych masz pracowników

Komunikacja wewnętrzna – co i dlaczego komunikować pracownikom?

Candidate Experience – ogół wrażeń kandydata

Employee Experience – ogół wrażeń pracownika

Employee Advocacy – pracownik Twoim ambasadorem

Offboarding – sztuka rozstania z pracownikiem

 

 

 

O autorze:
Kasia Saj

Specjalista ds. marketingu / Asystent ds. kadr i płac w Human Focus. Na swoim hybrydowym stanowisku łączy kreatywny zmysł z twardym HR. Uwielbia letnie burze, upały, czworonogi i książki.

 

Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.