Zapracowany jak Japończyk, czy efektywny jak Niemiec?

 „Czy bycie managerem wyższego szczebla może być kompatybilne z ludzkim życiem?” – pyta Gianpiero Petriglieri w artykule „Dlaczego pozwalamy, aby  zabijało nas przepracowanie”. Polacy biją rekordy w pracy po godzinach i niewykorzystywaniu urlopów. Jesteśmy w pierwszej dziesiątce najbardziej zapracowanych narodów świata. Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD, w 2016 roku przeciętny Polak spędził […]

czytaj więcej

Czym są unconscious bias?

Tajemniczy termin Termin unconscious bias lub jego polski odpowiednik – nieświadome uprzedzenia – jest w branży HR coraz popularniejszy. Bias to dosłownie stronniczość. Nieświadome uprzedzenia to mimowolne negatywne nastawienie wobec danej osoby czy grupy lub mimowolna pozytywna przychylność wobec niej. Choć wszyscy uważamy się raczej za osoby etyczne, bezstronne i sprawiedliwe, okazuje się, że jesteśmy […]

czytaj więcej

Każde pokolenie zmienia świat

Millenialsi szturmem opanowali rynek pracy i to o nich słyszało się ostatnio najwięcej. Przedstawiciele generacji baby boomers i X nie zdążyli się jeszcze otrząsnąć z przeświadczenia, że „ci młodzi są jacyś inni”, a już pierwsze kroki na rynku pracy stawiają przedstawiciele zupełnie nowego pokolenia – Z. Kto jest kim w roszadzie pokoleń? Obecnie na rynku […]

czytaj więcej

Struktury macierzowe – klasyka czy relikt?

Co łączy firmy General Motors, Prudential czy Ford? Wszystkie działają w oparciu o struktury macierzowe. To specyficzny typ struktury organizacyjnej, wypracowany w latach 60-tych XX w. przez agencję NASA, która tworząc liczne ośrodki badawcze i testowe oraz angażując się w szereg skomplikowanych, wielowątkowych projektów (wyścig kosmiczny, program Apollo) potrzebowała spójnej i przejrzystej struktury działania. W […]

czytaj więcej

Pieniądze? Porozmawiajmy

Jakiś czas temu moja znajoma poprosiła w pracy o podwyżkę. Jej przełożona nie podjęła negocjacji ani nawet próby rozmowy, a prośbę skwitowała słowami: „Pani Moniko, pieniądze nie mogą być motywacją do pracy!”. Sugestia nie została przekazana osobom decyzyjnym. Choć imię koleżanki zmieniłam, to cytat jest autentyczny. Jaki jest finał tej historii? Monika dwa miesiące później […]

czytaj więcej

Dusza na L4

Depresja i inne choroby psychiczne w świecie mediów przestały być problemem zamiatanym pod dywan. Do tego typu schorzeń przyznają się sportowcy (Justyna Kowalczyk), dziennikarze (Andrzej Bober) czy aktorzy (Danuta Stenka). W niektórych kręgach swojego psychoterapeutę po prostu „wypada mieć”. Jednak w świecie biznesu, czy już w ogóle korporacji, to wciąż tabu. Jedynym zaburzeniem psychicznym, do […]

czytaj więcej

Feedback vs. oceny pracownicze

Feedback często jest negatywnie kojarzony z tzw. korposłownikiem. W rzeczywistości nie ma (i nie powinien) być kolejnym „narzędziem ucisku”. Głównym zadaniem feedbacku jest pomoc w tworzeniu kultury komunikacyjnej firmy, wdrażanie dobrych praktyk biznesowych i poprawianie efektywności organizacji. Feedback (ang. informacje zwrotne) to, jak sama nazwa wskazuje, komunikat. Sednem do zrozumienia istoty feedbacku jest uznanie, że […]

czytaj więcej

Organizacje turkusowe

Najwyższy stopień świadomości zarządzania firmą, czy szalona utopia? Zdania na temat organizacji turkusowych są podzielone. Twórcą pojęcia jest belgijski coach biznesu Frederic Laloux, autor książki „Pracować inaczej”, w której wyróżnia kilka skrajnie różnych modeli zarządzania:     Zwolennicy tzw. turkusu podkreślają, że człowiek powinien pracować tam, gdzie dobrze się czuje i realizować te cele, które […]

czytaj więcej

Ekstrawertyzm jest ok! Introwertyzm też.

„Ciche osoby mają najgłośniejsze umysły” – Stephen Hawking Felix Kjellberg, większości znany jako PewDiePie, to obecnie najlepiej zarabiający youtuber świata. Jego kanał subskrybuje ponad 60 mln internautów, co pozwala mu na zarobki rzędu kilkunastu milionów dolarów rocznie i to w wieku 28 lat! Co łączy go z współtwórcą  Apple Stevenem Wozniakiem czy żegnanym w tym […]

czytaj więcej

Pracownik dopasowany to pracownik efektywny

Wpływ dopasowania człowieka do wykonywanej pracy ma bardzo duże znaczenie na podejście do pracy, a w efekcie finalnym na wydajność pracownika, czyli pieniądze dla wszystkich zainteresowanych stron. Co to jest dopasowanie, jak może być ono rozumiane? Dla mnie dopasowanie oznacza, że człowiek wykonuje pracę, do której ma predyspozycje, w której może rozwijać swoje talenty, zainteresowania, […]

czytaj więcej